Pages

Selasa, 17 Ogos 2010

Dipinggir Dan Terpinggir.

Masji Jamek
 ASSALAMUALAIKUM..kpd semua kawan kawan serta selamat menunaikan puasa.Kali ini saya nak cerita sedikit tentang tajuk diatas.Ya memang sedih dan mengejutkan.Saya mulakan dengan cerita pertama.

Pada jam 5.30 pagi 3 hari yang lalu,saya menerima panggilan telefon dari seorang kawan lama bernama,H.H memberitahu yang dia sedang bercuti sebulan.Sayapun betanya,kenapa sampai sebulan ?Ketika itu saya macam dapat rasakan sesuatu yang tak kena dengan H.Alangkah TERKEJUTNYA bila H memberitahu bahawa dia baru saja keluar hospital dan telah berada di wad selama 5 hari termasuk beberapa jam di wad ICU.Ini yang mengejutkan saya kerana H baru berusia 34 tahun dan aktif bersukan.Pada mulanya saya ingatkan H kemalangan jalanraya,ternyata sangkaan saya salah.H telah disahkan menghidap pembuluh darah utamanya tersumbat.Menurut H,dia sedang leka bermain futsal dan samasekali tidak merasakan apa apa yang tidak kena pada dirinya hari itu.

Berbagai Macam Bebola
Tetapi,selepas bermain futsal H kelihatan pucat lesu.Namun,H masih boleh pulang kerumah dan menemui isteri dan anak anaknya sepertibiasa.H pun mengambil keputusan ke klinik biasa apabila dia terasa makin lemah dan pucat.Setibanya di klinik dan diperiksa,kelihatan doktor dengan pantas menalipon ambulans untuk dibawa ke hospital.H dapat mendengar perbualan doktor dengan pihak hospital mengatakan ianya serious dan perlu dipercepatkan pemeriksaan rapi.H pun tiba di hospital dan terus ke bilik ICU.Memang sah pembuluh darah utamanya tersumbat dan perlu dibedah menggunakan kaedah masuk tiub dari kaki hingga ke berhampiran jantung.

H kini semakin sihat dan katanya tidak sabar lagi hendak memulakan tugas dan bermain futsal semula.Ketika inilah saya teringatkan seorang lagi kawan iaitu R yang baru baru ini memaparkan kisah kebaikkan mempunyai kad kesihatan dan penjagaan kesihatan melalui facebook.R juga melalui link yang diberi menasihatkan rakanrakanya agar sentiasa buat cek up kesihatan dan bukan selalu cek up kereta.Akhir sekali,H dikenakan bill hospital yang saya sendiri menggaru kepala...RM36.500.Persoalannya,adakah kita bersedia dengan kos perubatan yang amat tinggi??


Putu Mayam
Berbagai Jenis Bebola
Bermacam macam Makanan
Sentiasalah mengawal pemakanan kita dan saya juga menasihatkan agar kita mempunyai lindungan kesihatan atau kad kesihatan.

Cerita kedua.

Kesian..kesian..kesian dan sedih kat saya.Kawan kawan pernah rasa dipinggirkan oleh keluarga,kawan kawan pelanggan dan jiran ? Inilah yang sedang saya alami sejak 2 hari lepas.Bila bertemu jiran pagi pagi,jiran cabut.Bila jumpa pelanggan,pelanggan duduk jauh jauh.Bila balik jumpa keluarga dan anak,semuanya cabut.Nasib nasib,dahla bapa tunggal..Dah 2 hari lepak kat rumah je,tak kemana pun.Sedangkan ada banyak juga tugasan pelancongan yang harus saya hadiri.Cammanalah saya nak ambil foto2 dan klip video.Terasa jauh hati jugak dengan mereka2 yang meminggirkan diri dari saya.Nak buat macam mana,dah nak jadi.NI PUN MENAIP PAKAI SEBELAH MATA JE.SAKIT MATA LA...dah masuk 3 hari dah tak boleh campur orang ramai.Anak tunggal saya pun cabut kerumah atok dan neneknya.Tinggal lah sendirian.Dah rasa rindu kat anak,kamera,opis dan kenkawan yang sering jumpa.Saya faham...sakit mata ni,memang mudah berjangkit,terutama kepada kanak kanak.Rasanya dah berbelas tahun tak kena sakit mata.Bulan puasa ni pulak boleh kena.Jadi,takdalah klip video kali ini.

Ok lah kenkawan..nanti dah ok nanti saya akan kembali dengan cerita cerita yang menarik lagi melalui klip video dan foto foto.SELAMAT BERPUASA dan kalau shopping tu hati hati.Sebab,ramai yang shopping beg duit kita dalam kesesakkan lautan manusia...

2 ulasan:

  1. Salam..... teruja ana menbaca kisah ni.. tapi bagus jugak untuk di kentahui bahawa kesihatan adalah segala-galanya.

    Cuma kita renungkan seketika.. kalau kereta kita rosak... bagaimana cara sekali pun kita pasti nak baiki kereta kita ,.. takut tak boleh kemana-mana.. Kita sanggup habiskan untuk kereta tampa kita sedari berapa jumlah sebenarnya setiap tahun kita keluarkan.

    tapi bila nak check up untuk diri sendir banyak alasan.. nanti dululah, tunggu dululah dan apabila terjadi sesuatu baru kelam kabut...

    jadi hargailah diri anda.. check up diri sekarang..

    tak derlah habis ribuan ringgit seperti yang di blog ini... dan lebih murah dari hospital swasta biasa... siap dapat refund lagi.. complete check up cuma 4 jam...

    kalau nak tahu datanglah jumpa ana di
    MJ Life Enterprise Sdn Bhd
    IBM Tower 2nd Floor, No. 8, First Avenue, Persiaran Bandar Utama, 47800 Petaling Jaya, Selangor
    Pada sabtu (21.08.10 ) jam 3 petang. Datanglah beramai-ramai pun tak per...Untuk taklimat percuma saja... luangkan sedikit masa untuk kentahui lebih lanjut ..

    Dan boleh kenal ana juga...asyik kat internet jer tak kenal siapa ana tak best jugak kan macam tak wujud...

    kalau berminat untuk kesana hubungi ana di 017 9711516 @ 0166157181... dan kepada sesiapa saja.. boleh datang tapi dengan syarat call atau email ana terlebih dahulu..

    Jumpa ana di sana

    BalasPadam
  2. Salam....

    Saya bercakap tentang kesihatan, pasti akan terjadi kalau tak check up dari awal, Kita pasti akan cakap tunggu dululah, nanti dululah, tapi kalau kerete rosak.. sanggup pinjam duit kawan untuk baiki... maksudnya kereta lebih penting dari diri sendiri. Sedangkan kesihatan adalah segala-galanya.

    Apa kata pada hari sabtu ni 21.10.10 luangkan masa sekejap jumpa ana kat IBM Tower di MJ LIFE jam 3pm... bawa seramai mana kawan pun tak kisah...

    Selain boleh kenal ana.. awak jugak boleh tahu apa sebenarnya MJ Life seperti mana ana nyatakan
    Dia mmg guna teknologi yang canggih satu2 yang berada di Malaysia.dan tak der la sampai puluhan ribu ringgit untuk check up tu...

    BalasPadam

No foul languages please.TQ for your comments.